************************************************************************************************************************************************************************** قُلْ کُلٌّ یَعْمَلُ عَلى‏ شاکِلَتِهِ فَرَبُّکُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدى‏ سَبِیلًا". اسراء، آیه ۸۴
logo

کدستان

خیلی خوش آمدید

روش خرید

با پرداخت 6000 تومان از طریق پرداخت آنلاین روبرو می توانید به صفحه دانلود پرسشنامه وارد شوید و هر پرسشنامه ای را که می خواهید دانلود کنید

استفاده کنید F, Ctrl برای پیدا کردن اسم پرسشنامه ها از فشار همزمان کلیدهای

لیست پرسشنامه ها

پرسشنامه کمالگرائی هیل

پرسشنامه خود دلسوزی SCS-LF

پرسشنامه احساس تنهائی دهشیری

پرسشنامه اضطراب امتحان ابوالقاسمی (TAI)

پرسشنامه پاسخ های مقابله ای (CRI)

پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ)

پرسشنامه باورهای وسواسی 44 سوالی(OBQ)

پرسشنامه اعتیاد به اینترنت(IAT)

پرسشنامه اضطراب زونگ (SAS)

پرسشنامه هراس اجتماعی کانور (SPI)

پرسشنامه سبک دلبستگی کولینز و رید (RAAS)

مقیاس پذیرش اجتماعی مارلو- کراون

پرسشنامه وسواس فکری – عملی مادزلی (MOCI)

پرسشنامه استفاده آسیب زا از تلفن همراه

SpannFischer Codependency Scale پرسشنامه هم وابستگی اسپن- فیشر

پرسشنامه سنجش حسادت با تکیه بر متون اسلامی( دارای روائی و پایائی)

پرسشنامه شخصیتی گری- ویلسون با فرمتword

مقیاس زندگی ارزشمند ویلسون 2004 (دارای منبع معتبر)

پرسشنامه اعتماد اجتماعی

پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت

مقیاس درجه بندی اضطراب هامیلتون

پرسشنامه قدرت ریسک

پرسشنامه هوش معنوی

پرسشنامه منبع کنترل راتر (فاقد روائی و پایائی)

پرسشنامه نا امیدی کودکان

پرسشنامه نگرش نسبت به خلاقیت

پرسشنامه رضایت شغلی

پرسشنامه سنجش خلاقیت

پرسشنامه خود پنداره هارتر

پرسشنامه تصویر بدنی (فاقد روائی و پایائی)

پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ

فرم طرح درس به صورت word

پرسشنامه سبکهای عاطفی

پرسشنامه سنجش عواطف و تجارب آکسفورد O-LIFE

پرسشنامه استرس در دانش آموزان37سوالی و دو مولفه استرسورهای تحصیلی و غیر تحصیلی

پرسشنامه DASS استرس و افسردگی و اضطراب

مقیاس سبکهای دلبستگی بزرگسال AAI

پرسشنامه تجدید نظر شده حل مساله اجتماعیSPSI-R

پرسشنامه قلدری ایلی نویز 18 سوالی

پرسشنامه رویکردهای مطالعه

پرسشنامه مسئولیت چند بعدی با نگاه بر اسلام

پرسشنامه خود اثرمندی کودکان

آزمون حافظه فعال دانیمن و کارپنتر(1980)

پرسشنامه شوخ طبعی(SHQ)

مقیاس اصلاح شده فراشناخت نوجوانان

پرسشنامه 5عاملی شخصیت نئو(NEO)

پرسشنامه ارزشهای ادواری شوارتز

پرسشنمامه سرمایه روانشناختی لوتانز

پرسشنامه نگرش نسبت به اعتیاد(نظری)

پرسشنامه وسواس مرگ عبدالخالق 14سوالی(3مولفه)

پرسشنامه گرایشهای اجتماعی مطلوب کارلو 25سوالی و سه مولفه

مقیاس نگرش نسبت به مسئولیت RAS-26سوالی-3مولفه

مقیاس مقابله با موقعیت های استرس زا ( پارکر و ادلر)

مقیاس فعال سازی رفتاری برای افسردگیBADS

پرسشنامه عاطفه مثبت و منفیPANAS

پرسشنامه فشارزاهای روانی دانشجویان APN-SSI

پرسشنامه سنجش خود راهبری یادگیری دانش آموزان فیشر

پرسشنامه تحریف واقعیت ARDI

پرسشنامه سبک زندگی مبتنی بر خودکارآمدی وزن (نویدیان)

پرسشنامه درجه بندی اختلال سلوک در کودکان(5مولفه)

پرسشنامه اضطراب اجتماعی نوجوانانSASA

پرسشنامه نگرش نسبت به سیگار کشیدن(شور و همکاران)

پرسشنامه اضطراب آشکار کودکان RCMAS

پرسشنامه تنهائی اجتماعی و عاطفیSELSA

پرسشنامه کیفیت زندگی(4مولفه(WHOQOL-BREF

مقیاس جدید کمال گرائی

پرسشنامه فرسودگی شغلی مزلاچ

پرسشنامه راهبردهای فراشناختی و شناختی(انگلیسی)

پرسشنامه باورهای فراشناختی ولز

مقیاس بخشودگی بین فردی (مک کالوف)

مقیاس سبکهای زبان آموزی(فقط روائی و پایائی)

مقیاس سنجش رشد اعتقادی دانش آموزان SBD

مقیاس سنجش تحریف واقعیتARDI

مقیاس بازخورد نسبت به بیماریIAS فرم ایرانی)

مقیاس سرسختی روانشناختی AHI

پرسشنامه تیپ شخصیتی D

مقیاس اضطراب مرگ تمپلر DAS

پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا نسخه فارسی

پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو

پرسشنامه کیفیت زندگیWHOQOL-BREF

پرسشنامه علائم مرضی کودکان CSL-4 (بدون روائی و پایائی)

پرسشنامه شکستهای شناختی شغلیCFQ

پرسشنامه ناتوانی ناشی از سردرد جاکوبسون و همکاران

پرسشنامه سبکهای هویت (برزونسکی)

پرسشنامه رغبت سنج ازدواج(دکتر حیدری)

پرسشنامه راهبردهای فراشناختی خواندن در دوره متوسطه

پرسشنامه خلق و احساسMFQ آنگلود و همکاران(34سوالی)

پرسشنامه حس انسجام در دانشجویان آنتونووسکی29سوالی (روائی و پایائی)

پرسشنامه چند محوری بالینی میلون(MCMI-II)

پرسشنامه جو ایمنی(نسخه نوری)

پرسشنامه رفتار ورزشی دانشجویانBREQ-2 مارکلند و توبین

پرسشنامه وسواس اجباری (مقیاس فارسی)

پرسشنامه تعلل ورزی تحصیلی(سواری)

پرسشنامه افسردگی کودکان تیشر و لانگ(بدون روائی و پایائی)

پرسشنامه فراشناخت ارزیابی از بدشکلی بدن

پرسشنامه ارتباط با مدرسه(نسخه دکتر پناغی(SCQ

پرسشنامه مقابله با موقعیتهای استرس زا

پرسشنامه نظم جوئی شناختی هیجانCERQ

پرسشنامه تنظیم شناختی هیجانCERQ

پرسشنامه احساس غربت(آرچر و همکاران)

پرسشنامه شخصیت مرزی

پرسشنامه اختلال پس از ضربه می سی سی پی

پرسشنامه بخشودگی بین فردی(نسخه دکتر احتشام زاده)

پرسشنامه باورهای خودکارامدی ریاضیMSES-R

پرسشنامه سبکهای هویت برزونسکی

پرسشنامه نشانگان استرس

لکه های رورشاخ

کارتهای رورشاخ

پرسشنامه mmpi فرم کوتاه

پرسشنامه استرس هالمس(هلمز)

پرسشنامه مثلث شناختی

پرسشنامه اضطراب امتحان اسپیل برگر

پرسشنامه نظریه ذهن

پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت

پرسشنامه شکل گیری مفهوم ویگوتسکی

پرسشنامه شخصیتی آیزنک (بزرگسال)

پرسشنامه شخصیتی آیزنک

پرسشنامه پاییندی مذهبی

پرسشنامه اضطراب کتل

پرسشنامه اضطراب امتحان فریدبن(فرم فارسی)

مقیاس اضطراب اجتماعی اندام

پرسشنامه شخصیت اسنایدر

مقیاس امید اسنایدر

پرسشنامه باورهای غیر منطقی جونز 100سوالی

پرسشنامه همدلی دیویس

پرسشنامه SCL-90

پرسشنامه وسواس پادوا39سوالی(9مولفه)

مقیاس زناشوئی انریچ

پکیج پرسشنامه های انگلیسی

(دانلود رایگان نرم افزار مدیریت بیش فعالی(مخصوص پزشکان

دانلود رایگان نرم افزار تعبیر خواب کامل

نرم افزار تست هوش ریون کودکان 36 سوالی رنگی

نرم افزار ویژه اختلال در دیکته نویسی

برای خرید نرم افزارهای زیر پس از دانلود از طریق «پرداخت آنلاین» در بالای سایت اقدام کنید و یا از طریق «خرید از طریق کارت» موجود بر صفحه نرم افزار اقدام کنید

(مخصوص روانشناسان و روانپزشکان) MMPI دانلود نرم افزار

(مخصوص روانشناسان و روانپزشکان) SCL-90 دانلود نرم افزار

دانلود نرم افزار هوش های چندگانه گاردنر: ویژه مشاوران و روانشناسان

دانلود نرم افزار هوش زمینه ای پنتاگون

روش خرید

برای تهیه پاورپوینت ها از پرداخت آنلاین بالا اقدام کنید

لیست پاورپویینت ها

مدیریت و برنامه ریزی برای کودکان

رشد و تربیت اجتماعی فرزندان

پر بار سازی مغز از طریق تحریک محیطی

مهارتهای تحصیلی برای دانش آموزان

کاربرد نظریه های یادگیری در آموزش

رشد نوجوانی و جوانی

روشهای تحقیق آزمایشی و طرح های مربوط به آن

با انتخاب گزینه های مختلف منو نسبت به پرداخت اینترنتی هزینه نرم افزارها اقدام کنید

ابزار ساخت کد منو های دارای تب معرفی کامل رشته های متوسطه نظری - سایت اختصاصی دکتر جواد عینی پور
X
تبلیغات
وکیل جرایم سایبری


معرفی کامل رشته های متوسطه نظری

جمعه 12 دی 1393

از مهم‌ترین دغدغه‌های دانش‌آموزان پایه اول انتخاب رشته تحصیلی پس از اتمام سال اول دبیرستان می‌باشد.   دانش آموزان با انتخاب رشته ، مسیر تحصیلی خود را انتخاب می کنند و به تحصیلات خود در این مقطع ادامه    می دهند. رشته تحصیلی اگر درست  و صحیح انتخاب شود می تواند زمینه دانش و توانایی را تعیین کند. 
در انتخاب درست، باید ویژگی های دانش آموز از جمله میزان بهره هوشی، نمرات تحصیلی، نقاط ضعف و قوت در دروس مختلف، استعداد و میزان علاقه مندی مورد بررسی قرار بگیرد. اگر دانش آموز بتواند رشته ای را انتخاب کند که با توانایی ها و علاقه هایش مطابقت داشته باشد تا حد زیادی توانسته در مسیری قدم بردارد که به موفقیت ختم    می شود. میزان علاقه مندی هر قدر در رشته انتخابی بیشتر باشد باعث تلاش و کوشش بیشتر برای رسیدن به هدف می شود. 
تلاش کرده‌ایم که شما دانش‌آموزان را با رشته‌های تحصیلی بیشتر آشنا کنیم تا انتخابی درست و سرشار از موفقیت داشته باشید.

شاخه‌های تحصیلی که هر یک از دانش‌آموزان در سال دوم مقطع تحصیلی متوسطه می‌توانند انتخاب کنند عبارتند از: 1.شاخه نظری 2.شاخه کاردانش  3.شاخه فنی و حرفه‌ای، که هر یک از این شاخه‌ها به رشته‌های متفاوتی تقسیم می‌شوند. 
شاخه نظری
شاخه نظری شامل 4رشته ریاضی، تجربی، انسانی و معارف اسلامی است:
رشته ریاضی فیزیک
همانطور که از اسم این رشته پیداست دروس اصلی و مهم این رشته درس ریاضی و فیزیک است. دانش ریاضی از پیش نیازهای اصلی برای موفقیت در این رشته محسوب می شود بنابراین دانش آموزانی که وارد رشته ریاضی و فیزیک می شوند باید به درس ریاضی علاقه مند باشند و توانایی لازم برای یادگیری مطالب مربوط به این درس را داشته باشند. یکی دیگر از پیش زمینه های لازم در این رشته ، قوی بودن دانش آموز در درس فیزیک و شیمی    می باشد. از آنجایی که اکثر رشته های دانشگاهی مربوط به این رشته در این دو درس ( فیزیک – شیمی) ضرایب مهمی دارند، بنابراین قوی بودن دانش آموز در این دروس بسیار مهم است.
تجربه نشان می دهد دانش آموزانی که بهره هوشی ( توانایی ذهنی ) بالا و سرعت عمل ذهنی خوبی دارند، موفقیت بیشتری به دست می آورند. قدرت تجزیه – تحلیل و تجسم اجسام فضایی ( تصور اشکال و اجسام در ذهن ) از دیگر توانایی های لازم برای توفیق در این رشته می باشد. 
نام رشته ریاضی فیزیک، با رشته های فنی و مهندسی دانشگاه ها عجین شده است. بنابراین اکثر مشاغل فنی و مهندسی، از طریق تحصیل در رشته ریاضی و فیزیک قابل دسترسی خواهد بود و از آنجا که کشور ما در حال صنعتی شدن می باشد نیاز جامعه ما نیز به رشته های فنی و مهندسی بیش از سایرین است.  به جرات می توان گفت رشته ریاضی از نظر رشته های دانشگاهی و مشاغل مربوط به آن از متنوع ترین رشته های موجود در دوره متوسطه است.

 رشته علوم تجربی
برای موفقیت در این رشته قوی بودن در درس های علوم تجربی دوره راهنمایی و علوم زیستی ، ریاضی و شیمی دبیرستان از اهمیت خاصی برخوردار است. دانش آموزانی که به ساختمان بدن موجودات زنده علاقه مند هستند و از مطالعه طبیعت ( گیاه، جانوران و محیط زیست) لذت می برند، می توانند در این رشته موفقیت به دست بیاورند. یادگیری مطالب زیست شناسی نیاز به حافظه قوی دارد یعنی دانش آموز باید بتواند بسیاری از موضوعات دانش زیست شناسی را در ذهن تجسم نماید و به خاطر بسپارد. همچنین افرادی که علاقه زیادی به کارهای آزمایشگاهی دارند و توانایی های لازم را در این خصوص دارا می باشند از کسانی محسوب می شوند که می توانند موفقیت هایی در این رشته به دست بیاورند. از نظر تنوع رشته های دانشگاهی گروه علوم تجربی بعد از ریاضی و فیزیک در رتبه دوم قرار دارد. نکته جالب توجه آنجاست که اکثر افرادی که این رشته را انتخاب می کنند به پزشکی علاقه مند هستند، اما باید توجه داشت که ظرفیت دانشگاه ها در این زمینه محدود می باشد. بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی این گروه در مراکز درمانی و بهداشتی مشغول به کار می شوند.

رشته علوم انسانی
از شرایط اصلی برای ورود به این رشته قوی بودن در دروس ادبیات و عربی است ، همچنین دانش آموز باید توانایی خود را در درس مطالعات اجتماعی نشان داده باشد.  این رشته دانش و معلومات مربوط به علوم انسانی را در بر   می گیرد. موضوع اصلی علوم انسانی مطالعه مسایل مربوط به انسان است. زبان و ادبیات ملل مختلف، ادیان و مذاهب مختلف، علوم ورزشی، باستان شناسی، تاریخ، جغرافیا، اقتصاد، جامعه شناسی، علوم اجتماعی و مردم شناسی، فلسفه و منطق، روانشناسی، مدیریت بخش های مختلف اقتصادی، بازرگانی و دولتی، مسایل مربوط به خانواده و علوم تربیتی از محورهای اصلی این رشته محسوب می شود. برای توفیق در این رشته علاوه بر علاقه مندی به علوم انسانی و قدرت حافظه خوب، توانایی علمی در دروسی چون ادبیات، عربی، تاریخ، جغرافیا، فلسفه و منطق و مطالعات اجتماعی از نیازهای اصلی به حساب می آیند. اکثر مشاغلی که محور اصلی آن ها انسان می باشد، با علوم انسانی در ارتباط هستند. طی سال های اخیر استقبال در این رشته کاهش یافته است اما هنوز هم در کنکورهای سراسری بیشترین شرکت کننده در گروه ادبیات و علوم انسانی است. این در حالی است که تعداد دانش آموزان آماده و قوی در این گروه کمتر از گروه های دیگر است.

رشته علوم و معارف اسلامی 
دانش‌آموز در این رشته  با دروس و مباحث اصلی از قبیل اصول فقه، معارف اسلامی، تفسیر قرآن، اخلاق اسلامی، مبادی العربیه، آشنایی با قرآن و... آشنا می‌شود و باید به زبان و ادبیات عرب مسلط بوده و به آن علاقه‌مند باشد چرا که برای ورود به وادیه قرآن و حدیث و مطالعه تاریخ و تمدن کشورهای مسلمان و کتب عرفانی و فلسفه اسلامی و یا تحقیق و مطالعه بر روی فقه و مبانی حقوق اسلامی، آشنایی با زبان عربی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. فارغ التحصیلان این رشته مجاز خواهند بود تا در رشته های دانشگاهی مربوط به گروه ادبیات و علوم انسانی ادامه تحصیل بدهند. همچنین برخی از موسسات آموزش عالی خاص مانند دانشگاه علوم و حدیث، از بین داوطلبین مذکور برای ادامه تحصیل در رشته های مذهبی و اسلامی دانشجو می پذیرد.

 شاخه‌ فنی و حرفه‌ای
شاخه‌ فنی و حرفه‌ای در مقطع تحصیلی متوسطه‌ آموزش و پرورش شامل سه زمینه‌ صنعت، خدمات و کشاورزی است و هر زمینه دارای چندین رشته می‌باشد.
مراکز و واحد‌های آموزشی مجری این شاخه «هنرستان» و دانش‌آموزان آن «هنرجو» و دبیران تخصصی آن «هنر‌آموز» نامیده می‌شوند.
از اهداف اصلی شاخه‌ فنی‌ و حرفه‌ای، استقلال فکری و ایجاد زمینه‌ خلاقیت و نوآوری، شناخت بهتر استعداد و علاقه‌ هنرجویان و ایجاد زمینه‌ مناسب برای هدایت آنان به سمت اشتغال، مفید است. چون این شاخه دارای دوره پیش دانشگاهی  نمی باشد هنرجویانی که از هنرستان فارغ التحصیل می شوند نمی توانند در کنکور سراسری و آزاد شرکت کنند. اما به منظور ارتقای سطح مهارت این هنرجویان دوره کاردانی خاصی در دانشگاه جامع  علمی کاربردی، دانشگاه آزاد و دانشکده های فنی و حرفه ای وابسته به آموزش و پرورش طراحی شده است. هنرجویان علاقه مند پس از قبولی در آزمون های ورودی مجاز خواهند بود تا مدرک فوق دیپلم خود را دریافت نمایند و بدین ترتیب با مهارت بیشتری جذب بازار کار شوند.

 شاخه‌ کاردانش
شاخه‌ کاردانش در مقطع تحصیلی متوسطه‌ آموزش و پرورش شامل سه زمینه‌ صنعت، خدمات و کشاورزی است. مراکز و واحد‌های آموزشی مربوط به این شاخه «هنرستان کار دانش» نامیده می‌شوند. دانش آموزانی که قصد دارند هر چه سریع تر جذب بازار کار شوند به این شاخه هدایت می شوند البته همانطور که در شاخه فنی و حرفه ای اشاره شد هنر جویان کاردانش نیز می توانند ادامه تحصیل دهند. دانش آموزانی که توانایی و حوصله کمتری برای یادگیری دروس نظری و حافظه محور دارند و تمایل بیشتری به انجام مشاغل عملی و مهارتی دارند برای تحصیل در این شاخه مناسب هستند. از آنجا که تنوع رشته در این شاخه بسیار زیاد است توانمندی های مربوط به این شاخه نیز گسترده است. به همین علت علاقه مندان باید در انتخاب رشته دقت بیشتری داشته باشند. 
 
شاخه فنی و حرفه ای با شاخه کاردانش شباهت زیادی دارد اما تفاوت هایی نیز دارد. از جمله این تفاوت ها می توان به این موارد اشاره کرد:
* شرایط ورود به شاخه  فنی و حرفه ای از کاردانش دشوارتر است.
* دروس شاخه  فنی و حرفه ای مشکل تر  از کار دانش است.
* دروس عملی و ساعات کارگاهی شاخه کار دانش بیشتر از فنی و حرفه ای است.
* رشته های شاخه کار دانش متنوع تر از فنی و حرفه ای است.
* شرایط استخدام برای فارغ التحصیلان فنی و حرفه ای بهتر است.
* ساعات حضور در مدرسه برای دانش آموزان فنی و حرفه ای بیشتر است. 
* دانش آموزان فنی و حرفه ای برخی از دروس را که دانش آموزان کار دانش از گذراندن آن معاف هستند را می گذرانند.
                                   
از مهم‌ترین دغدغه‌های دانش‌آموزان پایه اول انتخاب رشته تحصیلی پس از اتمام سال اول دبیرستان می‌باشد.   دانش آموزان با انتخاب رشته ، مسیر تحصیلی خود را انتخاب می کنند و به تحصیلات خود در این مقطع ادامه    می دهند. رشته تحصیلی اگر درست  و صحیح انتخاب شود می تواند زمینه دانش و توانایی را تعیین کند. 
در انتخاب درست، باید ویژگی های دانش آموز از جمله میزان بهره هوشی، نمرات تحصیلی، نقاط ضعف و قوت در دروس مختلف، استعداد و میزان علاقه مندی مورد بررسی قرار بگیرد. اگر دانش آموز بتواند رشته ای را انتخاب کند که با توانایی ها و علاقه هایش مطابقت داشته باشد تا حد زیادی توانسته در مسیری قدم بردارد که به موفقیت ختم    می شود. میزان علاقه مندی هر قدر در رشته انتخابی بیشتر باشد باعث تلاش و کوشش بیشتر برای رسیدن به هدف می شود. 
تلاش کرده‌ایم که شما دانش‌آموزان را با رشته‌های تحصیلی بیشتر آشنا کنیم تا انتخابی درست و سرشار از موفقیت داشته باشید.

شاخه‌های تحصیلی که هر یک از دانش‌آموزان در سال دوم مقطع تحصیلی متوسطه می‌توانند انتخاب کنند عبارتند از: 1.شاخه نظری 2.شاخه کاردانش  3.شاخه فنی و حرفه‌ای، که هر یک از این شاخه‌ها به رشته‌های متفاوتی تقسیم می‌شوند. 
شاخه نظری
شاخه نظری شامل 4رشته ریاضی، تجربی، انسانی و معارف اسلامی است:
رشته ریاضی فیزیک
همانطور که از اسم این رشته پیداست دروس اصلی و مهم این رشته درس ریاضی و فیزیک است. دانش ریاضی از پیش نیازهای اصلی برای موفقیت در این رشته محسوب می شود بنابراین دانش آموزانی که وارد رشته ریاضی و فیزیک می شوند باید به درس ریاضی علاقه مند باشند و توانایی لازم برای یادگیری مطالب مربوط به این درس را داشته باشند. یکی دیگر از پیش زمینه های لازم در این رشته ، قوی بودن دانش آموز در درس فیزیک و شیمی    می باشد. از آنجایی که اکثر رشته های دانشگاهی مربوط به این رشته در این دو درس ( فیزیک – شیمی) ضرایب مهمی دارند، بنابراین قوی بودن دانش آموز در این دروس بسیار مهم است.
تجربه نشان می دهد دانش آموزانی که بهره هوشی ( توانایی ذهنی ) بالا و سرعت عمل ذهنی خوبی دارند، موفقیت بیشتری به دست می آورند. قدرت تجزیه – تحلیل و تجسم اجسام فضایی ( تصور اشکال و اجسام در ذهن ) از دیگر توانایی های لازم برای توفیق در این رشته می باشد. 
نام رشته ریاضی فیزیک، با رشته های فنی و مهندسی دانشگاه ها عجین شده است. بنابراین اکثر مشاغل فنی و مهندسی، از طریق تحصیل در رشته ریاضی و فیزیک قابل دسترسی خواهد بود و از آنجا که کشور ما در حال صنعتی شدن می باشد نیاز جامعه ما نیز به رشته های فنی و مهندسی بیش از سایرین است.  به جرات می توان گفت رشته ریاضی از نظر رشته های دانشگاهی و مشاغل مربوط به آن از متنوع ترین رشته های موجود در دوره متوسطه است.

 رشته علوم تجربی
برای موفقیت در این رشته قوی بودن در درس های علوم تجربی دوره راهنمایی و علوم زیستی ، ریاضی و شیمی دبیرستان از اهمیت خاصی برخوردار است. دانش آموزانی که به ساختمان بدن موجودات زنده علاقه مند هستند و از مطالعه طبیعت ( گیاه، جانوران و محیط زیست) لذت می برند، می توانند در این رشته موفقیت به دست بیاورند. یادگیری مطالب زیست شناسی نیاز به حافظه قوی دارد یعنی دانش آموز باید بتواند بسیاری از موضوعات دانش زیست شناسی را در ذهن تجسم نماید و به خاطر بسپارد. همچنین افرادی که علاقه زیادی به کارهای آزمایشگاهی دارند و توانایی های لازم را در این خصوص دارا می باشند از کسانی محسوب می شوند که می توانند موفقیت هایی در این رشته به دست بیاورند. از نظر تنوع رشته های دانشگاهی گروه علوم تجربی بعد از ریاضی و فیزیک در رتبه دوم قرار دارد. نکته جالب توجه آنجاست که اکثر افرادی که این رشته را انتخاب می کنند به پزشکی علاقه مند هستند، اما باید توجه داشت که ظرفیت دانشگاه ها در این زمینه محدود می باشد. بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی این گروه در مراکز درمانی و بهداشتی مشغول به کار می شوند.

رشته علوم انسانی
از شرایط اصلی برای ورود به این رشته قوی بودن در دروس ادبیات و عربی است ، همچنین دانش آموز باید توانایی خود را در درس مطالعات اجتماعی نشان داده باشد.  این رشته دانش و معلومات مربوط به علوم انسانی را در بر   می گیرد. موضوع اصلی علوم انسانی مطالعه مسایل مربوط به انسان است. زبان و ادبیات ملل مختلف، ادیان و مذاهب مختلف، علوم ورزشی، باستان شناسی، تاریخ، جغرافیا، اقتصاد، جامعه شناسی، علوم اجتماعی و مردم شناسی، فلسفه و منطق، روانشناسی، مدیریت بخش های مختلف اقتصادی، بازرگانی و دولتی، مسایل مربوط به خانواده و علوم تربیتی از محورهای اصلی این رشته محسوب می شود. برای توفیق در این رشته علاوه بر علاقه مندی به علوم انسانی و قدرت حافظه خوب، توانایی علمی در دروسی چون ادبیات، عربی، تاریخ، جغرافیا، فلسفه و منطق و مطالعات اجتماعی از نیازهای اصلی به حساب می آیند. اکثر مشاغلی که محور اصلی آن ها انسان می باشد، با علوم انسانی در ارتباط هستند. طی سال های اخیر استقبال در این رشته کاهش یافته است اما هنوز هم در کنکورهای سراسری بیشترین شرکت کننده در گروه ادبیات و علوم انسانی است. این در حالی است که تعداد دانش آموزان آماده و قوی در این گروه کمتر از گروه های دیگر است.

رشته علوم و معارف اسلامی 
دانش‌آموز در این رشته  با دروس و مباحث اصلی از قبیل اصول فقه، معارف اسلامی، تفسیر قرآن، اخلاق اسلامی، مبادی العربیه، آشنایی با قرآن و... آشنا می‌شود و باید به زبان و ادبیات عرب مسلط بوده و به آن علاقه‌مند باشد چرا که برای ورود به وادیه قرآن و حدیث و مطالعه تاریخ و تمدن کشورهای مسلمان و کتب عرفانی و فلسفه اسلامی و یا تحقیق و مطالعه بر روی فقه و مبانی حقوق اسلامی، آشنایی با زبان عربی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. فارغ التحصیلان این رشته مجاز خواهند بود تا در رشته های دانشگاهی مربوط به گروه ادبیات و علوم انسانی ادامه تحصیل بدهند. همچنین برخی از موسسات آموزش عالی خاص مانند دانشگاه علوم و حدیث، از بین داوطلبین مذکور برای ادامه تحصیل در رشته های مذهبی و اسلامی دانشجو می پذیرد.

 شاخه‌ فنی و حرفه‌ای
شاخه‌ فنی و حرفه‌ای در مقطع تحصیلی متوسطه‌ آموزش و پرورش شامل سه زمینه‌ صنعت، خدمات و کشاورزی است و هر زمینه دارای چندین رشته می‌باشد.
مراکز و واحد‌های آموزشی مجری این شاخه «هنرستان» و دانش‌آموزان آن «هنرجو» و دبیران تخصصی آن «هنر‌آموز» نامیده می‌شوند.
از اهداف اصلی شاخه‌ فنی‌ و حرفه‌ای، استقلال فکری و ایجاد زمینه‌ خلاقیت و نوآوری، شناخت بهتر استعداد و علاقه‌ هنرجویان و ایجاد زمینه‌ مناسب برای هدایت آنان به سمت اشتغال، مفید است. چون این شاخه دارای دوره پیش دانشگاهی  نمی باشد هنرجویانی که از هنرستان فارغ التحصیل می شوند نمی توانند در کنکور سراسری و آزاد شرکت کنند. اما به منظور ارتقای سطح مهارت این هنرجویان دوره کاردانی خاصی در دانشگاه جامع  علمی کاربردی، دانشگاه آزاد و دانشکده های فنی و حرفه ای وابسته به آموزش و پرورش طراحی شده است. هنرجویان علاقه مند پس از قبولی در آزمون های ورودی مجاز خواهند بود تا مدرک فوق دیپلم خود را دریافت نمایند و بدین ترتیب با مهارت بیشتری جذب بازار کار شوند.

 شاخه‌ کاردانش
شاخه‌ کاردانش در مقطع تحصیلی متوسطه‌ آموزش و پرورش شامل سه زمینه‌ صنعت، خدمات و کشاورزی است. مراکز و واحد‌های آموزشی مربوط به این شاخه «هنرستان کار دانش» نامیده می‌شوند. دانش آموزانی که قصد دارند هر چه سریع تر جذب بازار کار شوند به این شاخه هدایت می شوند البته همانطور که در شاخه فنی و حرفه ای اشاره شد هنر جویان کاردانش نیز می توانند ادامه تحصیل دهند. دانش آموزانی که توانایی و حوصله کمتری برای یادگیری دروس نظری و حافظه محور دارند و تمایل بیشتری به انجام مشاغل عملی و مهارتی دارند برای تحصیل در این شاخه مناسب هستند. از آنجا که تنوع رشته در این شاخه بسیار زیاد است توانمندی های مربوط به این شاخه نیز گسترده است. به همین علت علاقه مندان باید در انتخاب رشته دقت بیشتری داشته باشند. 
 
شاخه فنی و حرفه ای با شاخه کاردانش شباهت زیادی دارد اما تفاوت هایی نیز دارد. از جمله این تفاوت ها می توان به این موارد اشاره کرد:
* شرایط ورود به شاخه  فنی و حرفه ای از کاردانش دشوارتر است.
* دروس شاخه  فنی و حرفه ای مشکل تر  از کار دانش است.
* دروس عملی و ساعات کارگاهی شاخه کار دانش بیشتر از فنی و حرفه ای است.
* رشته های شاخه کار دانش متنوع تر از فنی و حرفه ای است.
* شرایط استخدام برای فارغ التحصیلان فنی و حرفه ای بهتر است.
* ساعات حضور در مدرسه برای دانش آموزان فنی و حرفه ای بیشتر است. 
* دانش آموزان فنی و حرفه ای برخی از دروس را که دانش آموزان کار دانش از گذراندن آن معاف هستند را می گذرانند.
نویسنده: محبوبه گنجی - مشاور مبتکران   
منبع :انتخاب رشته‌ی تحصیلی در سال اول دبیرستان(نوشته‌ی صادق گرجی )


نظرها(1)
سلام. مطالبتون 2بار تکرار شده. درستش کنید استاد.
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)

نام :
پست الکترونیکی :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد